Caţavencu, Academia şi Kamikaze

Aprilie 4, 2010 at 1:53 pm (A new era of the blog!) (, )

Mulţi ani, vreo 15, din toată sărăcia, am cumpărat cu sfinţenie două gazete, Caţavencu şi Pronostic. Poate v-amintiţi cum trecea Academia Caţavencu din mână-n mână prin ’92-’93, când încă nu pierdusem bunul obicei de a frecventa cursurile. Expresiile „din puţul gândirii” sau „gândire cu premeditare” erau la mare preţ în conversaţie. Mi-aduc aminte că la un revelion am desenat, cu pastă de dinţi, bule pe poze şi am scris cu pixul peste!🙂

De aproape 5 ani, însă, nu mai cumpăr Caţavencu. N-o să mă cac pe mine (o să vedeţi, limbajul slobod nu e întâmplător) să spun că se mondenizase sau se vânduse  mogulului. Nu, pur şi simplu n-am mai avut timp. Trecusem şi de etapa în care citeam revista pe scările mijloacelor de transport în comun. Primeam însă mail săptămânal şi mai intram din când în când să-l mai citesc pe Agopian şi încă vreo câteva rubrici care îmi atrăgeau atenţia. De multe ori nici pentru asta n-aveam timp, dar existau link-uri „de acelaşi autor” şi citeam din urmă.

În momentul marii schisme mi-a revenit brusc interesul. Poate pentru că şi eu treceam printr-o mică schismă, care  rima periculos cu clismă!🙂 Din start, m-a frapat o contradicţie. Evadaţii erau felicitaţi pe bloguri de unii care spuneau că nu mai citeau Caţavencu din cauză de pierdere a substanţei, de uşurătate. Pe de altă parte, juniorii evadaţi spuneau că „statul sunt ei”, adică ei erau responsabili pentru 90% din conţinut la vechea revistă! Semicerc vicios, ce să mai…

Iniţial, unul dintre seniori a făcut următorul reproş: dacă fugarii sunt atât de meseriaşi, de ce nu fac o revistă care să nu aibă în denumire  „Caţavencu”? Trec peste faptul că exact asta s-a întâmplat, dar s-a uitat prea uşor că seniorii înşişi, pe vremea când jucau la tineret-speranţe, l-au lăsat cu curu-n baltă pe patronul care edita „Caţavencu” şi au scos pe piaţă „Academia Caţavencu”! Deci, despre ce vorbim? Totuşi, noua revistă se numeşte Kamikaze, iar asta mi se pare salutar. Vechiul cititor de Caţavencu, cum aş fi eu, joacă rolul cadravului din debara pentru ambele redacţii: trebuie să se debaraseze cât mai repede de el! Generaţiile mai proaspete abia aşteaptă „să se cace pe ele de râs”, iar pentru asta sunt gata să apeleze şi la purgative…

Am cumpărat ambele reviste. Nu numai în prima săptămână, deoarece Kamikaze era clar că va fi făcută pe genunchi. Într-adevăr, ulterior a început să se mai aşeze. În amândouă am constatat că frecvenţa lui „şi” este ameninţată de „căcat”! La caţavencii vechi aceiaşi Platon şi Aristotel cu rimele fel de fel, tot cuvântul care etc… Apropo, câţi dintre actualii cititori mai ştiu care e treaba cu Acciduzzu, de la care personaj provine acest pseudonim?! Iar articolaşele care înconjoară rubrica lui Moţoc parcă sunt inspirate din „fanizurile” care circulau pe mail acu’ 5-6 ani! Soluţiile de avarie se simt.

Dincolo, Kamikaze îşi face titlu de glorie prin faptul că n-are pagină de monden. Cu toate astea, cele mai odioase personaje sunt prezente bine-mersi. Cică ei fac mişto de ele! Haida-de, asta e ca publicitatea mascată. Adevărul e că în peisajul actual n-ai ce face, trebuie să îmbini utilul cu neplăcutul. Orice bani e bineveniţi!🙂

Dar cel mai mult mă enervează revendicarea agresivă a resursei de umor! Dacă-l asculţi pe Bendeac, nu-i altul mai adevărat ca el („pă sistem”, normal!). Cârcotaşii se consideră instanţă supremă. Seniorii caţavenci îşi prezintă echipa care o să le dea clasă separatiştilor. Care la rândul lor spun că bătrânii n-au cum ţine pasul cu ei, fiindcă ei sunt buni, mult prea buni! Nu mai ai loc de atâţia dăruiţi. Dilema mea este următoarea: dacă spun că am citit 3 săptămâni revistele lor şi nu m-am căcat pe mine de râs, o să fiu taxat de prost sau de constipat?!

Cert este că o să-i citesc selectiv, pe net, şi pe unii, şi pe ceilalţi. Măcar atât le pot oferi, trafic. Ţin şi cu puriii, că sunt nostalgic, dar şi cu separatiştii, că sunt în situaţia lor! Adevărat am înviat…🙂

10 comentarii

  1. Epigonul said,

  2. Nicamo said,

    Pierdut simţul umorului… găsitorului recompensă

    Să înţeleg că numai Pronosticul şi-a păstrat linia… sau a evoluat odată cu tine …

    De când a apărut Kamikaze am tot rememorat primele contacte cu Caţavencu … da, la matematici speciale (eu cred că sunt mai bine de 15 ani de când îi citeşti) prezenţa era obligatorie şi apăreai şi tu cu presa… iar din ultima banca părea că ai o cu totul altă viziune asupra materiei…
    Nu spun că am gustat revista de la început, mai ales că de multe ori nu eram de acord cu fondul…în timp am reuşit să apreciez mai mult forma…
    Acum vreo 10 ani am început să-mi cumpăr revista mai des.
    Cel mai mult am apreciat perioada 2001-2007 (e foarte probabil ca media de vârstă a celor ce scriau să fi coincis cu vârsta noastră şi se făceau foarte multe glume de generaţie). Era fantastic să ştii că indiferent de vreme sau de aglomeraţia din RATB (că citeai relaxat pe scaun sau “la varice” cu încă 3-4) în fiecare miercuri puteai râde (sau măcar zâmbi) garantat.
    De când s-a spart “căruţa”, am încercat să regăsesc Catavencu de alte dată cumpărându-le pe ambele (am făcut asta de două ori). Nu am reuşit nici măcar să mai schiţez vreun zâmbet… Caţavencu este ştirb şi rigid. Kamikaze este vulgar (pudibonderia gratuită nu m-a caracterizat niciodată) şi haotic (nu am înţeles unde începe şi unde se termină). Azi am luat doar Kamikaze – la fiecare nou articol am sperat măcar că o să zâmbesc …degeaba. Probabil că mă voi limita să le citesc pe amândouă pe net…fragmente…

    M-am răzgândit: pierdut simţul umorului … îl declar NUL.

  3. Epigonul said,

    Monica, văd că am atins un punct sensibil!🙂
    Ăia 15 ani ies la socoteală, faţă de momentul „tedoi”, în care ne aflăm acum, se scad cei 5 ani de când mă rezum la site, momentul „teunu”. Minus 15 ani cât i-am citit pe print, ajungem la momentul „tezero”, adică perioada Caţavencu fără Academie!

  4. horace said,

    Separatisti, moguli, usuratate.. Dar cd-ul cu Alina Manole unde e?

  5. Epigonul said,

    cd-ul cu Manole unde eeee, cd-ul cu Manole ce-am facut cu eeeel?!🙂

    [video src="http://www.kamikazeonline.ro/wp-content/uploads/2010/04/ordinarul-de-zi.flv" /]

    (n-am gasit link efectiv, asa ca alegeti Open ca sa ruleze)

  6. Gindac said,

    Parcă tot Academia se prezintă mai bine decât Tora! Tora! Tora!

  7. Chip said,

    cd-ul cu alina lu’ manole e agatat la masina pe post de antiradar🙂
    urmatorii ziaristi care vor pleca de la „catavencu fara moguli” vor scoate ziarul seppuku (kamikaze fara moguli) ?

  8. Epigonul said,

    Apropo de (lipsa de) umor, am văzut azi o emisiune a lui Gaiţă pe tvr. Băi nene, nu numai că n-am râs, dar m-am şi întristat! În Canada nu s-a lipit de televiziune, probabil pentru că în limbi străine e mai greu să faci poante. Dar în limba maternă a fost şi mai greu!

    Ca un contraexemplu, îmi place cum le zice Julică pe blogul care ar trebui să se numească Julimea!

  9. horace said,

    Poftim? eeee sau eeeel? Nu inteleg, draga mogulule. Ca cifrat postezi, nici macar un gindac nu mai poa’ sa te-nteleaga.. Sal’tare Gandac!

  10. Gindac said,

    Hai!

Lasă un răspuns

